29. 6. 2011

František Kupka - ranné dílo
dovolila bych si ho nazvat otcem (české) abstrakce, je to jeden z mých nejoblíbenějších českých malířů.
narodil se v Opočně, studoval v Praze a Vídni a poté v roce 1896 odešel do Paříže, kde svou tvorbou zasáhl do uměleckého dění.
určitě všichni znáte obrazy z jeho pozdější tvorby (vypadají mnohdy jako barevný čárový kód), ale myslím si, že všichni by měli vědět, jak vypadala jeho ranná tvorba, že k abstrakci ("barevné mazanice" či geometrické tvary) dospěl akademickou cestou, jako mladý se Kupka věnoval symbolismu a nazárenské tradici.
takže tím je naprosto vyloučeno stanovisko mnohých laiků, že "to co maloval Kupka by namaloval každý"
pokud chcete poznat dílo tohoto úžasného umělce vypravte se buď do Veletržního Paláce a nebo do Muzea Kampa (obě místa velice důrazně doporučuji).






PS: omlouvám, se že jsem to tak křivě vyfotila...

10 komentářů:

  1. Jo, celkem je fajn. Vzpomínám si, v Národní galerii jsem viděla ty geometrické tvary, ty kreslil také on? Také jsem si říkala, to bych nakreslila taky, ale tu kompozici vymyslet..

    OdpovědětVymazat
  2. Taky mám jeho obrazy ráda-hlavně strašně ráda si je prohlížím v Muzeu Kampa, kde mám už i pár oblíbených :)

    OdpovědětVymazat
  3. TEREZA: v Muzeu Kampa se mi asi nejvíc líbil obraz "Kosmické jaro"

    OdpovědětVymazat
  4. Moc děkuju. :-* Krásné fotky a jsem další čtenář.

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj .) kupka má moc zajímavý styl malby, a ty máš moc hezký bloh jsou se kouknout na starší články .)

    OdpovědětVymazat
  6. Síce nie som žiaden znalec umenia, no laicky povedané "páči sa mi to... a veľmi♥"

    OdpovědětVymazat
  7. thank you. your photos are beautiful, too. yes, Magnum is VERY good! :)

    OdpovědětVymazat
  8. hey, i just wanted to thank you for leaving so many sweet comments on my blog, i really appreciate them!:) xo

    OdpovědětVymazat
  9. Tak může se říct že abstrakci namaluje každý... ale většinou je to takle že ti malíři uměj malovat i normální krajinku, portréty..apod. a dneska už je to hlavně o nápadu a myšlence než o technice... :)

    OdpovědětVymazat
  10. jeho pozdější tvorbu nemám moc ráda, jako celkově celou abstrakci, ale tohle se mi vážně líbí :)

    OdpovědětVymazat